lördag 11 augusti 2007

Glitteraffärer

Det finns inget som gör mig lyckligare än alla discount-stores man kan hitta överallt i Melbourne. Alla olika men lika, drivna av små kvinnor med bruten engelska som är mycket mer intresserade av att prata med varandra än att betjäna kunder. Affärerna är små och fyllda av alla dessa extremt onödiga saker; plastgirlanger i form av solrosor, porslinkatter med ljuslyktor och glitter på varenda sak man kan tänka sig. Skit som går sönder efter två sekunder är ett sätt att beskriva det, men det finns något så vackert i det hela.

Affärerna är äkta på samma sätt som en färgglad Bollywood film är mycket verkligare än en romantisk amerikansk komedi - verklig för sin ogenerade falskhet. Mina vänner skrattar varje åt mig för att jag inte kan gå förbi en av dessa affärer utan att ägna en halvtimme åt allt neonfärgat glitter. Men det finns inget som gör mig lyckligare.

Inga kommentarer: